De auteur

Ik wil mij graag even voorstellen.  

Mijn naam is Elfriede Bruynder, in 1955 geboren en opgegroeid in het heerlijke en  tropische Paramaribo (Suriname). Sinds 1974 ben ik woonachtig in Nederland, waarvan de laatste 27 jaar in Almere. Ik ben moeder, schoonmoeder, oma en overgrootmoeder. 

Ik ben van huis uit katholiek en heb zowel op de basis- als de MULOschool  op katholieke scholen gezeten en er goed onderwijs genoten, ook godsdienstonderwijs. Wat in dat godsdienstonderwijs (cathechismus) de meeste indruk op mij maakte, waren de verhalen over zonde, hel en vagevuur, waarin God werd afgeschilderd als een boze Man die ons voor elke zonde zou straffen en ons zou werpen in de hel. 

Maar door zelf de Bijbel te bestuderen ben ik gelukkig tot andere inzichten gekomen over God. Hierdoor is mijn relatie met de Heer veranderd en heeft mijn geloof meer diepgang gekregen. Dit heeft mij ertoe bewogen om op latere leeftijd die relatie nieuw leven in te blazen door lid te worden van een Volle Evangelie gemeente. In een Volle Evangelie gemeente wordt het Woord van God gepredikt zoals het geschreven staat in de Bijbel, het volbrachte werk van Jezus aan het Kruis, dat Jezus door Zijn opstanding de duivel heeft overwonnen en hem de sleutels van het dodenrijk ontnomen.  

De Volle Evangelie gemeente heeft mij geleerd dat er een echte geestelijke en onzichtbare wereld bestaat waar wij last van ondervinden en dat dat de Heilige Geest echt in ons woont en werkt. In de Katholieke Kerk ben ik zoals gebruikelijk gedoopt door besprenkeling, maar het Evangelie leert dat de doop door onderdompeling een daad is naar het voorbeeld van Jezus als getuigenis van de verandering die God in ons leven heeft teweeg gebracht. Ik heb op latere leeftijd alsnog gekozen voor de doop door onderdompeling.  

Het is voor mij niet van belang om bij te houden hoe lang ik al tot God bekeerd ben. Sterker nog, ik heb het niet bijgehouden omdat ik niet wist dat die vraag ooit van belang zou kunnen zijn. Voor mij was alleen belangrijk dat ik een nieuw leven met de Heer aanging. 

Mijn geloof, mijn wandel met de Heer en de vrucht van de Geest zijn belangrijker en bepalen de koers in mijn leven. Dat is de voortstuwende kracht van Zijn wind onder mijn vleugels terwijl ik naar het doel en de bestemming die Hij voor mij heeft, afsteven.  

He is the wind beneath my wings.  

Mocht ik aan de hemelpoort verschijnen, dan geloof ik niet dat mij zal worden gevraagd hoelang ik bekeerd ben. De Bijbel leert ons dat iedereen verantwoording zal moeten afleggen over wat we gedaan en gezegd hebben. (Hebreeen 4:13, Matteus 12:36.37) en niet over wanneer wij ons hebben bekeerd. 

Jezus genas, zegende, onderwees zonder te vragen of men bekeerd  was. HIJ wist dat ze niet bekeerd waren en zei  simpelweg: “Ga heen en zondig niet meer!”   Bekering is een aanhoudend proces, wij moeten ons elke dag bekeren van onze zonden en begeerten en elke dag ons kruis opnemen. 

Mijn loopbaan heeft zich voor het overgrote deel afgespeeld in de volkshuisvesting, met tussenpozen in de schuldhulpverlening. Mijn studies en opleidingen, die te maken hebben met de (psyche van de) mens, hebben mij geïnspireerd om mij te wijden aan het coachen en counselen van tienermoeders en andere jonge vrouwen. Daartoe heb ik samen met mijn dochters een stichting opgericht, Sisterhood SEFANJA. Doelstelling van de stichting is tienermoeders in Nederland en Suriname te ondersteunen op sociaal- en economisch gebied. Wij verzorgen zo nodig ook weerbaarheids- oftewel assertiviteitstrainingen. Dit doen wij in samenwerking met twee zusterstichtingen in Suriname, Sharing the Load en Herberg OBADJA. 

Ondanks teruglopende donaties, willen wij ons erop toeleggen om die steun te blijven bieden. Met de donaties die wij wel ontvangen en eigen inbreng kunnen wij dat gelukkig -Prijs de Heer!- nog steeds doen.  

De doelgroep in Suriname is sinds een paar jaar van samenstelling veranderd door een toename van minderbedeelde schoolgaande kinderen en gezinnen. Jaarlijks krijgen tenminste 10 kinderen een schoolpakket, kleding, ondergoed en verzorgingsspullen aan het begin van het nieuwe schooljaar. 

Daarnaast versturen wij tenminste 6 keer per jaar voedselpakketten van 120 , 160 of 240 liter ten behoeve van gezinnen, die de hulp het hardst nodig hebben.  

In de Kerstperiode ondersteunen wij particuliere initiatieven die weeshuizen en bejaarden in Suriname bedienen. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar wij weten dat die hulp terecht komt waar het nodig is. En ik geloof dat vele druppels uiteindelijk een emmer zullen vullen. Het geeft voldoening. De filmpjes en foto’s die wij ontvangen van die gezinnen en kinderen, maken het steeds weer de moeite waard. Ze brengen een lach op onze gezichten en vervullen ons met dankbaarheid. Dankbaar dat wij gezegend zijn om te mogen zegenen. 

Onlangs heb ik, na een lange uitdagende tijd, mijn eerste boek geschreven.  Dit boek is geïnspireerd door de Heilige Geest. De titel van het boek is ‘Met Jezus verandert alles!’  en wordt in eigen beheer uitgegeven.   

Het boek is een combinatie van mijn persoonlijke ervaringen en levenslessen, geestelijke en persoonlijke groei met de Bijbel als onderlegger. In het boek ga ik in op de wijze waarop wij, christen of niet, gelovig of niet, man en vrouw, getrouwd of niet, bekeerden en onbekeerden, elkaar bejegenen en hoe dat in sommige gevallen anders zou moeten of kunnen. Jezus zei namelijk in Marcus 12:31 dat het tweede gebod is: “Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet.” En daarin schieten wij soms tekort, bewust en onbewust. In ons spreken tegen en over de ander, in hetgeen wij beloven te doen, in ons oordelen, in onze naastenliefde,  kortom in onze omgang met elkaar.  

Intussen staat er een tweede boek op de planning en, zo de Heer het leidt, hoop ik ook dit boek in 2024 uit te brengen. De Heilige Geest heeft mij op het hart gelegd om hiervoor 40 willekeurige vrouwen uit te nodigen.  

Vrouwen die door een moeilijke periode of voor een grote uitdaging hebben gestaan, waar ze op wonderbaarlijke wijze doorheen zijn gegaan. Vrouwen, die kunnen getuigen dat het niet mogelijk was geweest als God daar niet Zijn hand in had gehad. Hun verhaal zal illustreren wat God voor hen gedaan heeft in de kleinste facetten of grote beproevingen in het leven en dat het desondanks in die periode goed was met hun ziel. Met hun vrijmoedige getuigenissen zullen zij op de eerste plaats God eren en daarnaast anderen bemoedigen. 

Wil jij jouw verhaal met mij delen? Schroom dan niet om contact op te nemen via info@itiswell.nl